OPLOSSING SCHULDENCRISIS!

Enige oplossing crisis: ontneem banken recht om geld door schuld te creëren. Welkom in het moderne jubeljaar!

De Australische econoom Prof. Steve Keen was een van de weinige economen die in 2005 voorzag, dat de financiële crisis onvermijdelijk zou toeslaan. Hij sprak op de London School of Economics op 4 juni 2012 en het werd uitgezonden door BBC radio 4. De essentie van wat Steve Keen zegt is, dat zolang de banksector geld door schuld kan blijven creëren, er sprake blijft van steeds terugkerende crisissen. Wanneer we de parasiterende banken overeind houden, zal de economie instorten (‘If we keep the parasitic banking system alive, the economy dies’). Keen zegt, dat het recht om geld te scheppen aan commerciële banken moet worden ontnomen.

Tegelijkertijd stelt hij een moderne variant van het oude jubeljaar voor. De overheid schept geld (fiatgeld) in zo’n omvang, dat de private en de publieke sector hun schuld aan de banken volledig kunnen aflossen. Op basis van het rechtvaardigheidsprincipe doet Keen de suggestie om degenen die geen schulden hebben een equivalent in geld te schenken. De banken hebben dan hun kassen gevuld en kunnen op hun beurt hun crediteuren en aandeelhouders betalen. Waarmee een eind komt aan het bankensysteem zoals we dat tot nu toe kennen. Daarna moet geld een aan de reële economie ondergeschikte rol krijgen. Keen merkt tegenover zijn Engelse gehoor subtiel op, dat Éngeland dan door een grote omschakeling zal moeten gaan vanwege de dominantie van de financiële sector in de Britse economie

Hiermee neemt de ‘controversiële’ Professor Steve Keen afstand van een absoluut tegenovergesteld standpunt, zoals die wordt aangehangen door de Europese overheden, die zich met man en macht vastklampen aan een concept dat de Europese burgers vasthoudt in financiële slavernij.

Het eindeloos scheppen van geld wordt volgens Keen vooral aangejaagd door commerciële banken. Dit blijven scheppen van geld door schuld is een onbestuurbaar proces. Het leidt bovendien tot zeepbellen, zoals dat rond 2000 het geval is geweest in de ICT sector en daarna in de vastgoed sector. Dit komt omdat investeerders hypes volgen en daardoor geld gedurende een bepaalde periode in overmaat vloeit naar bijvoorbeeld de ICT sector, tot voorbij het punt waarop meer investeringen nog doelmatig zijn. Door een einde te maken aan het geldscheppen door schuld, komt er ook ruimte om geld daar te investeren waar het maatschappelijke relevantie heeft en het toegevoegde waarde oplevert voor de mens en aarde

Het opnieuw invoeren van het oude jubeljaar, dat al bij de Sumeriers en de Hebreeën eens per 49 jaar werd toegepast, zet de meters weer op nul en haalt de spanning uit de economie. Het zal bovendien een enorme opluchting betekenen voor mensen, bedrijven en overheden die worstelen met een schuldenlast, dus een explosie van optimisme en nieuw elan teweeg kunnen brengen.

Het is tevens rechtvaardig, want banken, die geld uit lucht hebben gecreëerd, krijgen geld uit lucht terug doordat niet zij maar de overheid schuldvrij en renteloos geld schept.

Dus in feite beslissen wij mensen, op een democratische basis, dat we een eind maken aan het huidige financiële stelsel, dat ons al meer dan driehonderd jaar in de greep heeft gehouden en laten dit besluit uitvoeren door onze Nederlandse overheid en houden Brussel buiten de deur.

Een eind maken aan dit financiële stelsel heeft vanzelfsprekend gevolgen en stelt ons collectief voor een grote verantwoordelijkheid. Onze economie moet opnieuw worden ingericht op basis van de productie van goederen en diensten die bijdragen aan het welzijn en welbevinden van mens, natuur en aarde. Er wordt een hoog beroep gedaan op de creativiteit, inventiviteit, kennis, ondernemingslust en doorzettingsvermogen om van de aarde een heerlijke plek in het grote universum te maken.  (bron: Ad Broere in Earth matters).

Steve Keen is professor in finance at the University of Western Sydney. Hij beschouwt zich zelf als een post-Keynesian, oefent kritiek uit op zowel het moderne neoklassieke  economie als de Marxistische economie, die hij als inconsistent, onwetenschappelijk en empirisch niet onderbouwd vindt. De belangrijkste invloeden op het denken van Steve Keen komen van Hyman Minsky, Joseph Alois Schumpeter, and François Quesnay.  Zijn recente werk richt zich vooral op mathematische modellen en simulaties van de financiële instabiliteit. Hij is een vooraanstaand lid van de Centre for Policy Development. (bron: Wikipedia)

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. Bij wordpress.com heb ik twee blogs: * www.gabrielevandoorn.wordpress.com/ * www.soledadmorena.wordpress.com/ * mijn website: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Meer wetenschappelijk!, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op OPLOSSING SCHULDENCRISIS!

  1. tiny0190 zegt:

    Ik heb van de partij SOPN vernomen dat ze gaan voor een basisinkomen voor iedere nederlander,..dat lijkt mij een strak plan,in sommige landen is dit heel normaal,..
    Je hebt helemaal gelijk Gabriele,..ik hoop ook dat er meer mensen opstaan,ik geloof niet in stilzitten en afwachten,daarom kies ik straks (wellicht weer de verkeerde)..of misschien net de goede ?..ik weet het eigenlijk nog niet ,ben er nog niet uit!..maar ik lees en kijk en verder tja!!..waar is de grote mensenmassa !!
    tiny

    • Zelf vind ik het partijprogramma van SOPN ook heel goed en denk mijn stem daarop uit te brengen omdat zij wel goede kans maken om de kiesdeler te halen en dan zal er naar mijn mening inderdaad iets veranderen.
      Maar mijn nieuwe blog gaat over kies info in wat bredere zin.

  2. Crispiana zegt:

    this is so beautiful i have to congratulate you for this.http://www.maladiretasegmentada.com.br

  3. tiny beckers zegt:

    Oke Gabriele!.
    Een mooi artikel en knap omschreven,.knappe man ook deze Keen,…is ook heel logisch gedacht van hem,..maarrrrrr!!.
    .En nu?..ik heb geen schulden goddank,gewoon omdat ik vind dat mijn nabestaanden straks niet met mijn sores moeten blijven zitten.en ik alleen maar uitgeef wat ik tastbaar heb!
    Maar wat word er precies echt gedaan om deze crisis het hoofd te bieden?…
    Ik wil net zoals iedereen waarschijnlijk niet horen wie wat voorspelt heeft,word daar niet goed van ,ik wil horen wat er gebeurd om dit zooitje op te lossen!!…Als het al is op te lossen.
    Vanmorgen weer het nare bericht gehoord dat volgens de ouderenraad ,de oudere mens maar effe zelf de zorg moet gaan betalen,..en dat de kinderen maar voor hun ouders moeten gaan zorgen!!..HEB JE NOG ZOIETS!!…in deze tijd waar het al zover is gekomen dat VROUWEN een tweede inkomen WILLEN,dus niet moeten om een bepaalde status hoog te houden,..Als je moet verdienen dan krijg je geheid veel te weinig ,want het beetje geld dat je verdiend word dan ingepikt door de staat!…
    dus ga je als tweeverdiener voor het grote geld!.houden ze misschien genoeg over,(voor hun gezin).hebben onze kinderen zin en tijd om ook nog hun ouders mee te verzorgen!!..forget it!!!
    En dan propageerd men dat de oudere mens vooral moet proberen gezond te blijven,..maar hoe kan dit als bijv:gezonde groenten en fruit en volkoren producten steeds maar duurder worden?..
    Met een patatje soms????…….
    Ik heb goddank de Rabobank en daar blijf ik,dit is volgens mij de enige bank die een (beetje)normaal blijft onder de banken…de rest moet gelijk met de vlakte gelijk net als het afschaffen van bijv: koninginnendag,,uitdelen van Bonussen(krijgen wij ook niet bij ontslag),songfestival, olympische spelen …
    Maar ik geloof dat dit iets is wat nooit uit zal komen,..DUS!!!!

    Ik droom verder!

    Groetjes
    Tiny

    • Hallo Tiny, dank voor je reactie en ja, als we blijven doorsukkelen blijft het sukkelen en wordt het van kwaad tot erger. De massa zal dus de oude hap, die het verpest heeft moeten afstraffen met de verkiezingen. Er zijn nu nieuwkomers, die heel anders tegen Europa aankijken en we moeten gaan stemmen, het liefst op één van de nieuwkomers.
      We kunnen ook per email het huidige (demissionaire) kabinet laten weten wat WIJ nodig vinden dat er moet gebeuren, dat ze moeten stoppen met de banken overeind te houden en gewoon moeten beslissen om op een nullijn te beginnen. Wanneer je er goed over nadenkt bestaat de crisis vooral op papier, maar als ze ons in hun realiteit laten geloven, kunnen ze ons blijven plunderen.

      Mensen moeten zich verzamelen, desnoods per doel en als massa weigeren iets te doen of te kopen. De kracht van de massa, de macht van het getal zal het tij moeten keren. Daarom heeft het zin om over bepaalde dingen te praten en te schrijven, zodat mensen langzamerhand er achter komen wat ze nu werkelijk willen en met wie ze dat kunnen realiseren.

Geef een reactie

