EENZAAMHEID……..

Op een gewone doordeweekse dag zei een jongen op een zonovergoten terras: ”Mamma, ik wil dood en het liefst zo snel mogelijk”.  Zijn moeder dacht dat haar wereld instortte.       Na weken praten en tobben werd het probleem van de jongen steeds duidelijker.

Hij voelde zich alleen, niet begrepen en uitgestoten uit de groep. Hij werd gepest door andere kinderen op school. De leerkrachten wilden het niet zien of gaven hem straf. Ook cognitief vond hij geen aansluiting bij de kinderen uit zijn groep. Hij leefde in een andere wereld en had duidelijk andere interesselater vertelde hij precies hoe hij dood wilde.

  • Maanden later vertelde hij precies hoe hij dood wilde.  Hij was toen bijna 9 jaar.
  • Een andere jongen studeert thuis. Hij volgt een aantal vakken lessen op school. Hij geeft aan dat er voor hem geen andere keuze was. Er is geen onderwijs-methode voor hem om op een school te volgen. Hij had het liever anders gehad, maar die mogelijkheid was er voor hem niet. Als hij eenzaam is, zoekt hij vertier in zijn muziek.
  • Jaren later zegt de dochter thuis, zij is inmiddels 9 jaar, dat ze soms niet meer wil leven als ze verdrietig is of als er akelige dingen gebeuren.

U zal denken dat dit uitzonderingen zijn of dat bepaalde mensen dit naar zich toe trekken. Niets is echter minder waar.

Op school merk je steeds meer dat kinderen sociaal-emotionele problemen hebben of op het gebied van gedrag. Het komt veelvuldiger voor dat deze problemen het gesprek van de dag zijn en niet de problemen op leergebied.

Als je hierbij stilstaat, kun je de conclusie trekken dat dit alles te maken heeft met “Weer Samen naar School”’ een door de minister van Onderwijs in het leven geroepen maatregel om ervoor te zorgen dat kinderen onderwijs op maat krijgen binnen de reguliere basisscholen.

Dit heeft duidelijk grote gevolgen gehad, weliswaar voordelen maar ook nadelen. Je kunt niet zomaar meer kinderen doorsturen naar het speciaal onderwijs. Veel zal eerst binnen de school aangepakt moeten worden.

Daardoor  krijg je binnen een groep met veel aspecten te maken. Je bent er namelijk niet meer met het vaststellen van een probleem. Je zult er in de groep iets aan moeten doen
en dat in de grote klassen van tegenwoordig.

Als een kind dyslectisch is, een leesprobleem heeft, krijgt het bij de wet op het Onderwijs, meer tijd voor het maken van proefwerken, examens e.d.

Maar wat doe je met ditzelfde kind dat zich een buitenbeentje voelt? Is het zo’n goede zaak dat een kind thuis moet gaan leren omdat er geen onderwijssysteem te vinden is waar het kind in past?

Daarnaast roept de verandering in gedrag van kinderen veel vragen op.  Natuurlijk kun je nu wel stellen dat het gelukkig anders is dan vroeger, dat de normen en waarden veranderd zijn. Maar is het er zoveel beter op geworden?

  • De maatschappij is veranderd. De jeugd past zich hieraan aan.
  • Gelukkig denk je dan als buitenstaander.
  • Sta je er midden in, ga je anders kijken.
  • De jeugd wordt hard, wordt egoïstisch , heeft weinig meer voor een ander over.
  • Plagen en pesten is op iedere school wel orde van de dag.

Schrikbarend voor het kind dat gepest wordt en zich nauwelijks hiertegen kan verweren. Een van de uitgangspunten van het ‘postmodernisme’ is kinderen leren beslissingen te kunnen nemen voor hun toekomst. Veel vernieuwingen zijn erop gericht kinderen aan te sporen tot zelfstandig werken, zelf beslissingen kunnen nemen. Je weg weten te vinden in alle prikkels en mogelijkheden die op je afkomen.

Als een kind een sterke persoonlijkheid heeft, zal dit wel lukken, maar zo niet….vervalt het dan in de verleidingen om hem heen, drugs –alcohol – de harde kern bij een voetbal-wedstrijd .

Toch ligt de oorzaak niet alleen in het onderwijs. Het ligt veel dieper.  Het leven van een
doorsnee gezin is de laatste jaren drastisch veranderd.

  • De kinderen gaan al op jonge leeftijd naar de crèche, peuterspeelzaal of naar
    een oppas.
  • Ouders werken en hebben veel minder tijd voor hun kroost. Dit wordt veelal
    gecompenseerd door quality-time en materiele zaken.
  • Als de moeder parttime werkt, moet ze op de dag dat ze thuis is het huishouden
    doen, de was verzorgen enz.
  • Kinderen kunnen op de maandag afspraakjes maken om te spelen, maar dan moeten er wel goede afspraken gemaakt worden wie de kinderen ophaalt.
  • Ook als een van beide ouders niet werkt, moeten ze aan veel dingen voldoen.

De oorzaak ligt dus niet bij het werken van de ouders. Er zijn veel gezinnen die hier een goede verdeling in gevonden hebben.

Ook de kinderen zelf hebben een overvolle agenda, van balletles tot zwemles en niet te vergeten de muziekschool, de sportclub of al weer een verjaardagspartijtje. Als ouders ben je alleen maar aan het regelen. Kinderen leven gestresst, er is geen rust meer binnen het
gezin. Spelen kunnen ze in overvloed, rijen barbiepoppen, kisten vol lego.

Maar waar is de tijd gebleven dat kinderen tevreden waren met een pop en samen met het buurmeisje uren poppenmoedertje konden spelen of de jongens die een wedstrijdje hielden wie het snelste kon rennen van houten elektriciteitspaal  naar elektriciteitspaal.

De tijden veranderen, het leven gaat door, de jeugd past zich aan. Maar wordt het er echt beter op of moeten we zo langzamerhand oog en oor gaan krijgen voor de kinderen die
roepen om echte aandacht, die zoeken naar een natuurlijk evenwicht binnen hun bestaan.

Denk er niet te licht over. Er komen steeds meer kinderen die niet meer gelukkig zijn. Kinderen vereenzamen echter niet alleen….

Verslag Winny Bosch bij studie orthopedagogiek, module orthodidactiek te Sittard

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Kinderproblemen, Maatschappelijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s