10. Kabbala en Geld (bij misbruik)

In Genesis 2:15 wordt de mens aangespoord het ‘land te  bewerken en te bewaren’’. Dit wil zeggen dat we  de kwaliteiten van het leven in ruime zin moeten verbeteren, maar tegelijkertijd een eerlijke verstandhouding moeten hebben met de wereldom ons heen.

In onze maatschappij is het zeer moeilijk om welvaart te scheppen zonder dat er elders gebrek ontstaat. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw dreef onze economie op de armoede in de derde wereld. Nu deze derde-wereld-landen emanciperen en zich goed ontwikkelen neemt onze welvaart navenant af.

Maar het economisch principe staat nog onverminderd overeind en wel dat een ‘gezonde’ economie een arme onderlaag nodig heeft. Dat krijgt zijn beslag in de vorm van goedkope arbeidskrachten, een lage levensstandaard, minimale behuizing en minimum aan voeding voor een deel van de mensheid, die debovenste laag in staat moet stellen een leven in luxe te leiden.

Maar de economie heeft nog een ander ijzer in het vuur: consumeren!  Naast de kweekbak voor werkezels staat de kweekbak voor consumenten. De prijs die daarvoor betaald wordt is: uitputting van onze grondstoffen, ontbossing en vernietiging van natuurschoon, vervuiling van lucht en water plus de enorme toename van onze gezamenlijke afvalberg!

Het schijnt de beleidsmakers niet te storen en de actiegroepen, die hiertegen protesteren, creëren slechts chaos, dat tegen ze gebruikt kan worden.

Ingevolge de Kosmische overeenkomt sturen we aan op correctie van een omvang waar de mensheid zelf niet meer toe in staat is.

De Joodse leer kent een ‘Oorzaak en Gevolg’ benadering om te verklaren dat er altijd een terugkeer is; dat iedereen volgens de Wet der Vergelding (HOK-HA-GAMOEL) niet aan de gevolgen van zijn daden kan ontkomen. Verkeerd handelen wordt onvermijdelijk getroffen door gerechtigheid vanuit een andere dimensie van tijd en kosmische werkelijkheid. Hok-Ha-Gamoel is onpersoonlijk en werkt daarom zeer effectief uit op alle gebieden.

Om bovenstaande in kaart te brengen laat een schema volgens de Jacobsladder het volgende zien:

Nadere toelichting:

ZECHOET: verdienstelijkheid, die MEDE bepaalt hoe belangrijk we zijn voor onze omgeving en dus de Segoela.

SEGOELA:  ook de Schat of de Vrije wil genoemd. Segoela is niet geluk, het is een combinatie van wie we zijn en ons belang voor onze eigen omgeving.

Vanuit de Yatzirah begint of vindt de aanzet plaats tot correcties in de wereld van Assijah. Hier kan de mens geen invloed op uitoefenen omdat de Kosmos zelf het evenwicht herstelt waar dat uit balans gebracht is.

Dat evenwicht  is feitelijk terug te brengen tot:

  • Geen overvloed creëren wanneer er elders schaarste door ontstaat;
  • Verhinderen dat iemand iets verwerft dat hij nodig heeft staat gelijk aan iemand
    bestelen;
  • Het is beter niets te doen dan iets te reduceren tot niets; (b.v. iemand kapot concurreren)
  • We moeten ons onthouden van uitvluchten en onverschilligheid jegens onze medemens en andere levende wezens;
  • We kunnen alleen aanspraak maken op ‘eigendomsrecht’ voor de duur dat we iets
    nodig hebben;
  • Onze verantwoordelijkheid reikt net zover als de invloed die we direct of
    indirect kunnen uitoefenen;
  • We zullen geen tijd verspillen die gebruikt kan worden voor studie en/of leerprocessen.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Kabbalah, Levensbeschouwingen, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s