Symboliek van de RUNEN

Oorsprong der Runen

Feitelijk is omtrent de oorsprong van de Runen weinig bekend en vindt men nog de meeste informatie in de Oud IJslandse literatuur, beter bekend als de Edda. Alleen de symbolen doken regelmatig op, maar hoe ze gebruikt werden is verloren gegaan in de dageraad
van de –vooral Scandinavische- Germaanse cultuur. De Runen zijn nooit uitgegroeid tot een gesproken taal, alhoewel men hun klanken belangrijke
krachten toekende, maar de Runen werden wel gebruikt als oud alfabetisch schrift voor lofzangen, opschriften, bezweringen en voorspellingen door z.g. Runen Meesters en  tot in de late Middeleeuwen werden zij beschouwd als behorende tot de oude geheime wetenschappen. Volledige kennis omtrent de toepassingen van de Runen was slechts aan de Runen Meesters voorbehouden en werden middels inwijdingen verkregen en daarvan is niets bewaard gebleven.

Toch lukte het enkele onderzoekers, waaronder Prof. Ralph Elliot, om uit Saga, verspreide fragmenten van de kennis der Runen, opschriften op munten, kruizen en antieke gereedschappen, uit liederen en geheime spreuken en uiteindelijk de bewaard gebleven symbolen, stukje bij beetje de teloor gegane kennis bij elkaar te sprokkelen. Mede door
vergelijkende studies van de I Tjing (Het boek van de veranderingen) en de Bhagavad Gita, de Heilige Hindu teksten.

Mede omdat alle mystiek, waar ook ter wereld en uit welke cultuur ook, overeenkomsten vertonen, die van blijvende waarde zijn, die voor alle mensen begrijpelijk zijn, omdat alle mensen in wezen hetzelfde zijn. Omdat Mystiek de getuigenis is van de standvastigheid en de wetmatigheid van de Kosmos.

Voorts werden de symbolen geordend door mensen, die puur intuïtief en empirisch te werk gingen, uitgaande van een soort axioma, dat ook de Runen middels studie van hun symboliek de weg naar Zelf transformatie kunnen bewerkstelligen. De mens is dan in conclaaf met zijn Zelf, worstelt met zijn Zelf is op zoek naar zijn Zelf en de eerlijke zoeker die zijn Zelf zonder terughoudendheid durft te ontmoeten en lief te hebben kan niet anders dan groeien en uiteindelijk de Vrede in en met Zich Zelf sluiten.

Misschien is juist door het teloor gaan van de oorspronkelijke complete kennis, het gebruik van de Runen een weg bij uitstek om op zoek te gaan naar Het Zelf met gebruikmaking van de oude symbolen, die
ongetwijfeld diep in onszelf herinneringen moet losmaken en ons zodoende brengt op een uitgesproken persoonlijke ontdekkingsreis.

Wijsheid is niet iets van deze tijd. Ze is minstens net zo oud als de mens en ze wordt slechts met volhardendheid en eerlijk onderzoek  verworven, totdat is een onvervreemdbaar onderdeel is van het denken. En zo was en is het mogelijk de diepgang en de kennis van de Runen te verwerven.

De legende van Odin

Odin, Scandinavisch equivalent van de Germaanse oppergod Wodan, wordt beschouwd als de Heer der Runen en patroon van alle wijsheid en kennis, vooral die der Magie. Odin was een sombere maar de meest edelmoedige onder de Noorse Goden. Hij bezat de gave om in de toekomst te kijken en de wijsheid om er juist mee om te gaan. Hij was meestal in gezelschap van twee raven – symbolen voor betekenis en herinnering -, die een verlengstuk vormden voor zijn ogen en oren. Odins Raven konden ver vliegen en overal ter aarde zijn wijsheid en kennis voortdurend aanvullen.

In de Hâvamâl, een onderdeel van de Edda, beschrijft Odin
zijn lijden en de offers die hem tot de kennis en macht van de Runen leidden. Negen dagen en nachten hing hij aan de wereldboom Yggdrasil (vergelijkbaar met de levensboom  en de boom der kennis), nadat hij zichzelf verwond had met zijn eigen speer. Dit gegeven en de symboliek vindt men terug in de Tarotkaart van de GEHANGENE.
Terwijl hij gekweld werd door pijn, honger en dorst ontdekte hij rond de boom de Runen en kon ze nog
beet grijpen voordat hij viel. Zijn ontdekking van de Runen wordt o.m. verwoord in ‘De Rede van de Verhevene’:

  •                                                     Ik weet dat ik hing
  • Aan de door wind geteisterde boom           ,
  • Negen lange nachten,
  • Verwond door mijn eigen speer,
  • Gewijd aan Odin,
  • Mezelf offerend aan mezelf;
  • Gebonden aan de boom,
  • waarvan niemand kent
  • de wortels waaruit hij groeit.
  • Niemand gaf mij brood,
  • Niemand gaf mij drank;
  • Ik keek neer in de diepste diepten,
  • Waar ik de Runen ontdekte.
  • Met een luide kreet bemachtigde ik ze,
  • Waarna ik duizelig en bezwijmd neerviel.
  •  
  • Al doende
  • won ik aan wijsheid;
  • Woord voor woord
  • Werd ik naar het woord geleid,
    Van daad tot daad.
  • De Edda (ca. 1200)

Volgens de Noorse overlevering strekte de Yggdrasil of de Levensboom zijn takken en wortels uit van de hoogste hemelen tot de laagste diepten van de hel en hield zo het Universum omvat, belichaamde op deze wijze het Universum.

De oude Saga’s uit het noorden bevatten veel geheimen omtrent de runen en leggen voortdurend de nadruk op de voorspellende aard. Doch er werd ook gezinspeeld op het feit, dat iedere Rune een natuurgeest voorstelde en in het algemeen geloofde men dat, wanneer iemand wist welke rune welke geest of natuurkracht vertegenwoordigde, dat zo iemand deze geest of natuurkracht kon aanroepen en om hulp vragen. Zodat Runen ook een functie als amulet vervulden.

In de Saga’s wordt eveneens verwezen naar  overwinningsrunen, gedachterunen, gevechtsrunen, vruchtbaarheidsrunen, liefdesrunen, enz..Zelfs wordt er melding gemaakt van de kracht van de Runen om doden weer tot leven te wekken.

Maar in de Noorse godsdienst was de gedachte aan reïncarnatie en karma algemeen aanvaard, zoals dat bij veel geloofsbelevingen met een magische achtergrond het geval is.

Feit is, dat deze oude runensymbolen impulsen stimuleren vanuit het diepst van het collectief onbewuste. Hun uitwerking op mensen, zelfs op degenen die er niet in geloven, is opmerkelijk groot.

Werken met Runen kan in principe niemand kwaad doen, want ze is de bron tot transformatie. Maar dat er positief en gewetensvol mee omgegaan dient te worden, bewijst de volgende oud  IJslandse invocatie:

  • God binnen in me, God buiten me,
  • Hoe kan ik ooit twijfelen?
  • Er is geen plaats waarheen ik kan gaan
  • zonder zijn gelaat te zien.
  • Ik ben Zijn zien en Zijn horen,
  • Aldus door de oogst van mijn jaren
  • ben ik de zaaier en het gezaaide.
  • God’s eigen openbaring
  • en God’s eigen.

Werken met Runen is een middel bij uitstek om de intuïtie te ontwikkelen. Ze is en blijft een persoonlijke weg, die men met een zuiver hart dient te gaan.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Levensbeschouwingen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Symboliek van de RUNEN

  1. Hallo Richard, dank voor je reactie en je inlevingen. En ja, zowel bij de Wicca als het Sjamanisme is het beleven en doorleven van de dood een inwijding, een ontmoeting met je grootste angst en daardoor een hergeboren worden. Door deze ‘dood’ heb je niet alleen je angsten in en onder ogen gezien, maar ook je ‘duistere’ kanten gereflecteerd en ‘gezuiverd’, doordat je niet anders kon dan je in de totale overgave begeven.

    Ben inmiddels toch wezen kijken op de site “natuurvoedinggezondheid’ en ik kom er beslist nog eens terug. De oproep om het gebruik van plastic erug te dringen vind ik heel goed. Verdient alle aandacht.

    Hartelijke groet,

    Gabriele

    • Hallo Gabriele,

      Dank je voor de aandacht aan de NVG-site! Vandaag heb ik een lange strandwandeling gemaakt en ben ik- ondanks de kennis van de situatie in zee- toch geschrokken van de grote hoeveelheid grote en kleine plasticdeeltjes die waren aangespoeld. Het lijkt helaas nog steeds erger te worden.

      Op het moment lijkt het alsof ik voor die diepste angsten sta. Mijn schaduw valt daarbij niet meer te ontwijken, al zou ik dat willen. Van de overgave heb ik al iets mogen ervaren. Nu nog definitief door de deur stappen.

      Hartelijke groeten, Richard

    • Dank je voor je reactie en ja, het blijft een trieste aanblik waar je (gelukkig) nog steeds niet aan kunt en wil wennen. Hetzelfde gebeurt vooral in ‘toeristische’ gebieden. Bij mijn laatste vakantie op Bali trof ik gelukkig een groep milieubewuste Indonesiërs die zich daar nu ook voor inzetten en hebben we over en weer ervaringen uitgewisseld. Vooral foto’s gemaakt om mensen te kunnen laten zien hoe mensonwaardig het uitziet en hoe erg en ook hoe een Indonesische school het als een project heeft ‘geadopteerd’ om in de weekends aangespoeld plastic te verzamelen. Kinderen die nu toch met een zekere minachting praten over toeristen die hun leefgebied vervuilen.

      Hartelijke groeten,

      Gabriele

  2. (Oeps, ik heb net met de verkeerde (groeps-)account gereageerd: deze heb ik net opgezet, maar wordt niet door mij alleen beheerd: ik heb even niet goed opgelet. Dit is de ‘echte’ versie.)

    Hallo Gabriele, dat offer van Odin doet mij denken aan de rite van ‘de sjamanistische dood,’ kan dat kloppen?
    Het belang van een zuiver hart bij gebruik van Runen kan ik me voorstellen. De ‘sluier’ van waarneming kan al gauw dichter worden bij onzuiver gebruik en verstikkend (averechts) werken. Aan de andere kant heb ik door intuitieve methoden heel veel feiten geleerd over mijn eigen onzuiverheden, die niet veel mensen mij konden aanwijzen. Het blijft- in mijn eigen kleine ervaring- toch een innerlijke Queste met afleidingen, valkuilen en uiteindelijk waardevolle inzichten. Groeten, Richard

  3. Hallo Gabriele, dat offer van Odin doet mij denken aan de rite van ‘de sjamanistische dood,’ kan dat kloppen?
    Het belang van een zuiver hart bij gebruik van Runen kan ik me voorstellen. De ‘sluier’ van waarneming kan al gauw dichter worden bij onzuiver gebruik en verstikkend (averechts) werken. Aan de andere kant heb ik door intuitieve methoden heel veel feiten geleerd over mijn eigen onzuiverheden, die niet veel mensen mij konden aanwijzen. Het blijft- in mijn eigen kleine ervaring- toch een innerlijke Queste met afleidingen, valkuilen en uiteindelijk waardevolle inzichten. Groeten, Richard

Geef een reactie

