MEDITATIE, reis van de ene werkelijkheid in de andere!

Meditatie komt van het latijnse: meditari: over iets peinzen, overwegen.
Meditatie is

  • een vorm van gedachten- en wilsconcentratie beoefenen,
  • gericht op een diep doordringen in een werkelijkheid,
  • op het in contact komen met en het ervaren van een werkelijkheid die dichter staat bij  de ordening van waarden, die het leven de moeite waard maken en oprecht inspireren.

In alle godsdiensten treft men een mystieke traditie aan, gekenmerkt door het systematisch streven naar verlossing door vereniging met God of de absolute Zijnsgrond. De weg hiertoe bestaat uit een ethisch-religieus omvormingsproces en het beoefenen van
meditatie en contemplatie.

Ook buiten het kader van de mystieke weg worden meditatie-technieken toegepast, zoals de autogene training in de psychotherapie.  Zo worden met meditatieaangeduid:

  • de christelijke mystieke overweging,
  • de oosterse concentratietechnieken van de Indische yoga,
  • de transcendente meditatie;
  • filosofische beschouwingen (Meditationes van Descartes)
  • en studies van theologische en spirituele aard.

Voor de westerlingen is meditatie een transformatie van bewustzijn en het veranderen van onze staat van ontvankelijkheid, net als het afstemmen op een hogere golflengte. We gebruiken voor deze transformatie drie ‘vaardigheden’:

  • Meditatie is dus afstemming op je eigen wezen, je hoger Zelf;
  • Concentratie is het bewust richten van onze aandacht; de focus, het brandpunt
    van ons bewustzijn en
  • Contemplatie is de interrelatie van gedachten d.m.v. beschouwing,
    bespiegeling.

Ook binnen de Christelijke religies kende men de essentie van meditatie, al hadden die namen zoals b.v. Rozenkrans. Het kloosterleven bestond grotendeels uit mediteren en
reflecteren en verankeren van bepaalde deugden door eindeloze herhaling…..

Meditatie is niet meer weg te denken uit onze samenleving en heeft zich langzaam meer ‘westers’ kunnen ontwikkelen. De essentie van mediteren is ons echter al zeer vertrouwd en onze voorouders pasten deze al toe zonder het mediteren te noemen.

Onze voorouders kenden het schemeruurtje. Zolang als het niet echt nodig was, stak men de lampen nog niet aan. Men bleef zo lang mogelijk in het langzaam wegtanende daglicht bij elkaar wat mijmeren. Er bestond nog geen haast en geen TV. Men had de tijd om de
afgelopen dag nog eens rustig te overdenken of men had in de intimiteit van de komende duisternis nog een stil samenzijn, al dan niet met een goed gesprek. Ook dat is een vorm van mediteren.

In die lange winteravonden zat men voor de open haard in de vlammen te staren. Het is niet voor niets, dat kaarsen langzaam weer aan populariteit winnen. Want wie kent niet die fascinatie van het staren in een vlam of  het stil voor zich uitkijken naar het vlammenspel in een open haard. Er gaat rust van uit, men valt als bijna vanzelf stil. Ook dat is een vorm van mediteren.

Door de technische ontwikkelingen kregen wij de gelegenheid om het natuurlijk ritme van dag en nacht te verstoren en zijn voor deze verleiding bezweken. Daar hangt het prijs-kaartje van stress en onrust aan. Door eens bij deze zaken stil te staan en het gewoon uit te proberen, kunnen we onze aangeboren behoefte aan evenwicht ontdekken en als vanzelf groeien geheel eigen ‘meditatie-technieken’.

Ontdekken wij de mogelijkheden om op natuurlijke wijze beter toegang tot ons onder-bewuste te verkrijgen;  met mediteren veranderen wij onze staat van ontvankelijkheid, net
als het afstemmen op een hogere golflengte. En op een gegeven moment kan niemand erom heen, dat men zich er zo wel bij voelt. Omdat dit aansluit bij een ieders wens naar een ongecompliceerd en evenwichtig leven. De kracht van meditatie zit hem in de vaste regelmaat en het integreren van de aangeboden technieken in ons dagelijks leven door het de plaats te geven, die het verdient.

Op deze manier vinden er langzaam aan subtiele veranderingen plaats in je denken, in de benadering van je manier van leven, in je omgang met anderen en jezelf. Het gaat zachtjes,
zonder drang maar onherroepelijk. Omdat opeens momenten van HEEL zijn gaat ervaren en je dus steeds meer momenten wil van HEEL zijn.

En heel zijn wil niks anders zeggen dan dat je in evenwicht bent, dat je in harmonie bent met jezelf en de kosmos, de natuur.

Het ligt in de aard van de Natuur om evenwicht te zoeken en omdat wij onderdeel zijn van diezelfde natuur, ligt het zoeken naar evenwicht ook in onze aard.

In zijn meest simpele opzet zijn de natuurlijke gevolgen   :

  1. juiste ademhaling door een goede beheersing, ook als er hyperventilatie dreigt
  2. dieper in jezelf gaan en komen tot zelfacceptatie
  3. visualiseren vanbepaalde doelen of om de geest te vrij te maken
  4. beheersen van stress en controle over/in stresssituaties
  5. luisteren naar je eigen aard en verlangens en van daaruit kiezen met wie of wat je wel wilt of kunt omgaan.
  6. het toelaten van de scheppende energie in jezelf, waardoor je creativiteit zal toenemen
  7. energie binnen jezelf activeren en laten stromen
  8. jezelf aarden en opladen
  9. het verscherpen van de zintuigen en het leren aanvoelen van de omgeving waarin je verkeert en de sfeer om je heen
  10. Het verscherpen, c.q. het ontdekken van de eigen intuïtie.

Wij en onze directe leefomgeving, de maatschappij

In onze huidige, snelle maatschappij mag men zich afvragen of alles wel gaat zoals het moet en de
meesten zullen dan ook vaststellen, dat de samenleving niet geheel spoort overeenkomstig de oorspronkelijke opzet en uiteindelijke bedoeling. We houden ons echter bij een bescheiden vaststelling dat wij voor ons zelf het beste ervan proberen  te maken ondanks en niet vanwege de omstandigheden; dat wij in bescheiden mate dat vanwege kunne ombuigen door onze instelling te veranderen en wel:

  • Door niet langer meer onder te gaan in het verwachtingspatroon van anderen;.
  • We kunnen in bescheiden mate -door  het evenwicht in onszelf te zoeken en te herstellen- toch nog invloed op onze directe omgeving uitoefenen, in onze familie en in onze vriendenkring.
  • De omgang met collegae versoepelen door minder bevattelijk te worden voor manipulaties of uit te stralen, dat we pal staan voor onze eigen keuzes.
  • Inzicht te krijgen in het werk dat we doen, welke plaats we voor onszelf wensen.
  • De moed vinden om een zinvolle studie op te pakken of op andere wijze onze positie te verbeteren, dan wel bij de eerste de beste gelegenheid van baan te veranderen.
  • Ons leven, werk en relaties in het juiste perspectief te zien.
  • Onszelf duidelijke doelen te stellen om een zinvolle invulling van ons leven te vinden.

Stress: de tegenhanger van ontspanning

– Stress op zich is niet verkeerd en nodig om in sommige situaties goed te kunnen functioneren. Mits we stress kunnen beheersen en in balans houden door evenredig te leren ontspannen wanneer de noodzaak is opgelost of verdwenen.

– Spanning in ons lichaam is de opeenhoping van denkspanning, het (meestal door zorgen of onbestemde angsten voor de toekomst) rond blijven draaien in een kring van denkpatronen, die gegroeid zijn tijdens ons bestaan in en opgelegd worden door de buitenwereld.

– Ontspannen is de strijd opheffen tussen denken en voelen.

– Diep ontspannen is de mogelijkheid om een eenheidsgevoel, een HEELheidsgevoel te ervaren en los te komen van de beperkingen van ons menszijn.

– Wanneer we gaan slapen, blijven we doordenken totdat we in slaap vallen! Het  is dus geen bewuste overgang naar het loslaten van ons denken, want we zijn in slaap gevallen.

– Bij meditatie gaan we bewust naar onze ademhaling en werken aan een loslaten van emoties en denkprocessen. We gaan op weg naar een nulpunt, we zakken bewust weg in lichamelijke ontspanning en relativeren ons denken en voelen tot het benodigde perspectief en vervolgens naar binnen, waar we ze een plaats geven en het waardevolle integreren, het overige verwerpen. We gaan middels herinneringen en visualisaties naar situaties en plekken, die voor ons prettig, harmonieus, dus in overeenstemming met onszelf en onze eigen aard zijn. Ons lichaam is zwaar, raakt ontspannen en we sturen bewust onze ontspanning aan en glijden – na de nodige oefeningen – doelgericht weg in een diepe, verkwikkende slaap.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Levensbeschouwingen, Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s