MENSELIJKE WAARDIGHEID!

Onlangs werden wij overspoeld met beelden uit Libië, waar de gevangenneming en executie van de dictator Ghadaffi breed uitgemeten de wereld overgingen. Je kon er nauwelijks aan ontkomen en ook niet aan de ‘volksvreugde’ die dit met zich meebracht.

Wat dat betreft waren de Amerikanen iets meer terughoudend  met de beelden van de executie van Osama Bin Laden. Des ondanks waren er nog legio video’s  op het internet te zien uit naam van waarheidsbevinding en ter overtuiging van de werkelijkheid, dat we werkelijk van ‘het kwaad verlost’ waren.

In 2001 waren we dagenlang via zowat elke TV zender getuige van de vernietiging van de Twin Towers en het verdriet en de woede die dit met zich meebracht. Vervolgens kwamen er via het internet allerlei complottheorieën rond deze tragedie op ons scherm.

Rampen, opstanden, voetbalhooligans en dergelijke staan verschrikkelijk in de belangstelling maar tonen de minder prettige kanten van de menselijke aard. Volkswoede lijkt besmettelijk en maar al te vaak worden frustraties uitgeleefd.

Zolang als ik me ervan bewust ben heb ik dit meegekregen. Vlak na de oorlog werden frustraties geprojecteerd naar z.g. ‘kinderen van foute ouders’ en gedroegen veel Nederlanders zich niet veel beter dan hun voormalige bezetters.

Net zoals de ‘Libische bevrijders’ zich niet veel beter gedroegen dan hun verdreven tiran.

Daarentegen hoor je weinig of niets over de beweging ‘Occupy Wallstreet’  waar duizenden mensen vreedzaam naast en met elkaar vragen om een eerlijke verdeling van de welvaart en evenredige verdeling van de lasten. Een vreedzaam protest tegen graaiende bankiers en corrupte politiek. Zelfs de sympathiebetuigingen van over de gehele wereld zijn nog geen vermelding waard.

We staan aan de vooravond van een recessie en mogelijke ineenstorting van de financiële markt. De toekomst van Europa staat ter discussie en veel mensen gaan het erg moeilijk krijgen. Voor veel mensen geldt dit al. Het wordt een tijd waarin je noodgedwongen aan het nadenken komt over werkelijke normen en waarden. Misschien is dat ook de bedoeling na een periode van hebzucht en ontembare expansiedrift.

De markt heeft zijn oorspronkelijke waarde verloren en alles draait om geld en nog meer geld. Terwijl geld op zich geen enkele waarde heeft.

Het is tijd, de hoogste tijd om onze zogenaamde vooruitgang en ontwikkeling te verzilveren in MENSELIJKE WAARDIGHEID! Laat onze zogenaamde beschaving geen dun laagje vernis zijn. Hoe moeilijk en hoe onrechtvaardig ook: laten we rechtvaardig en menselijk zijn en blijven. Niet het hoofd verliezen omdat we denken dat we alles kwijt zijn.

Laten we dan juist solidair zijn en blijven met onze medemensen. We hebben dan altijd nog onszelf en (hopelijk) onze waardigheid! Laten we dan respect voor onszelf en dus voor elkaar hoog in het vaandel houden.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op MENSELIJKE WAARDIGHEID!

  1. Tiny zegt:

    Gabriele!..zou het geen idee zijn om jou bovenstaande reactie te plaatsen op hyves?…en deze door te sturen!..een spiegel voorhouden aan iedereen zou misschien kunnen helpen.

    Ik citeer:
    En dat is wat mij zorgen baart. Er wordt gezwegen, geen actie ondernomen totdat de woede losbreekt en ontaardt in wreedheid en explosief geweld. Dat leidt tot mensonwaardige excessen

    Heel juist deze pakkende zin!…want zonder het wakkerschudden van deze timide groep ja knikkers,volgd er een ware slachtpartij meisje!..en dat baart ook ons hier zorgen
    Tiny

  2. Tiny zegt:

    Ja Gabriele,..ik en ook Aart hebben met afschuw naar de executie van dictator Ghadaffie gekeken!
    Als het volk dat zo’n opstand teweeg brengt denkt dat de problemen nu zijn opgelost hebben ze het mis!..
    Vrijheid begint bij jezelf.
    Natuurlijk is er vreugde bij het volk dat onderdrukt is geweest voor zoveel jaren,..maar deze oproer getuigd van onmenselijkheid,en dan ben je net zo erg bezig aan onderdrukking als Ghadaffie zelf!

    Van Occupy wallstreet heb ik gehoord,..een goed en eerlijk initiatief,..maar helaas worden deze mensen niet gehoord!..misschien moet men om de corruptie van de politiek en de graaicultuur van de banken te stoppen,heel asociaal gaan schreeuwen en slaan!..wellicht zijn er al velen die de strijdbijl begraven hebben met het vermoeden dat het nooit verbeteren zal?..
    Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik heel verdrietig word van het geruzie door de politieke (leiders?)
    En ik voel verduvelt goed dat het steeds meer om geld draait,..
    Menselijkheid is inderdaad het mooiste wat men kan bezitten.
    Maar soms vraag ik mij af,is het niet beter om flink tekeer te gaan?misschien hebben de politici het wel nodig dat er een flinke volksopstand komt!..en ik vertel jou ook,..en ik ben verrekte menselijk!!..dat ik zeer zeker zou meedoen aan een opstand!!!
    Dus om terug te komen op de volksopstand bij de executie van Ghadaffie!!!…wat is het verschil eigenlijk?..hun,dit volk is jarenlang vreselijk onderdrukt op de meest onmenselijke manier,..en wij nu dan??..is dit dan geen onmenselijke onderdrukking?..men spreekt dat mensen menselijk moeten blijven!..nou dat kan alleen als men menselijk behandelt wordt Gabriele!
    Dus ..bij nader inzien!..ik vind menselijk heid heel goed,maar gedraag mij onmenselijk jegens diegene die onmenselijk zijn
    Tiny

    • Boosheid is heel menselijk en is mij ook niet vreemd. Maar waar ik op doel is je mee laten sleuren in een volkswoede, die kan ontaarden in lynchpartijen, of plunderingen zoals in Londen gebeurde. Dat is wat ik bedoel met mensonwaardig. En ja in dit land worden mensen ook onderdrukt en misbruikt. Maar dan moet je ook kwaad worden op de mensen hier die dit mogelijk hebben gemaakt. Die niet of verkeerd gestemd hebben, die gezwegen hebben toen politici maar bleven doorgaan met het nemen van verkeerde beslissingen. Die gezwegen hebben toen Bos persé de AMRO-bank wilde redden ten koste van…..
      Ik heb mijn rekening bij de AMRO-bank opgezegd, dat hadden we allemaal moeten doen, dan hadden we onze invloed gebruikt. Dan vecht je op een grimmige manier met de middelen die je ter beschikking staan. Maar dan moet je als mensen, als natie solidair zijn en niet ieder voor zich en God voor ons allen. Zelfs nu zouden we nog goede beslissingen af kunnen dwingen. En dat is wat mij zorgen baart. Er wordt gezwegen, geen actie ondernomen totdat de woede losbreekt en ontaardt in wreedheid en explosief geweld. Dat leidt tot mensonwaardige excessen.

    • Tiny zegt:

      Dit en niet anders bedoel ik nou bedoel Gabriele1..ik ben heel erg kwaad op burgers die roepen,tja het zei zo!!..die ondanks dat ze de dupe worden van ons regime gewoon over zich heen laten walsen!!..ja !..ik heb zo vaak op sites gezeten waar mensen hun frustratie uitten over hoe het hier nu toe gaat,over de bezuinigingen die ervoor zorgen dat er steeds meer mensen op het criminele pad bewandelen!..
      Aart en ook ik hebben geprobeerd om samen met heel veel mensen een front te vormen tegen deze regering en wat gebeurd er!!..van de 1698 mensen die toch allen zoveel aan te merken hadden bleven er 18 inclusief Aart en ik over !!..wij wilden er iets aan gaan doen,samen,maar wat doe je met een kleine groep tegen zoveel decadentie van deze regering!!..HELEMAAL NIKS!..in dat opzicht moest er echt een volksopstand komen Gabriele!!..maar nederland slaapt weer eens,en dat is na jaren van onderdrukking nog steeds hetzelfde!..
      Onze politiek (leiders) kan doen wat ze willen,wij zijn JA KNIKKERS!!!!en daardoor veranderd er nooit iets!!..dus het systeem moet op de kont,..helemaal!!!..
      Ik ben niet alleen kwaad op de regering dus,maar ook en zeker op al die debielen die JA knikken ….BAH!!!!

Geef een reactie

