HULPVERLENERS EN FIETSBELLEN!

De Persoons Gebonden Budgetten (PGB’s) staan op het punt te worden afgeschaft en weer is een –inprincipe goedbedoelde- opzet verknald door malafide lieden. Omdat deze opzet simpelweg te fraudegevoelig was en een horde hebberige graaiers aantrok! Mensen die zich praktisch op iedere straathoek prostitueerden als coaches en hulpverleners. Die zich beriepen op vage cursussen of opleidingen.  Nergens te controleren wat die opleidingen inhielden, want wat dat betreft kent Nederland ook een gigantische wildgroei. Met geen ander doel dan PGBtjes plukken en de PGB-pot leeg te vreten. Dat ze op het hulpverleners vlak enorme schade aanrichten, vooral bij autistische kinderen, boeit hen niet en hier ten lande worden ze niet ter verantwoording geroepen.

Het CIZ dat verantwoordelijk was voor de toewijzing van de PGB’s en ook geacht werd hier op controle uit te oefenen heeft veel, heel veel steken laten vallen en bij mij ontstond op een gegeven moment de gedachte, dat sommige zogenaamde coaches wellicht de medewerkers van het CIZ een extraatje toestopten voor het toewijzen van de PGB’s.

Hoe deze gedachte bij mij post kon vatten? Omdat ik tot drie keer toe met oplichters van coaches te maken kreeg. Te weten Ben Coaching, Petra Smeets en Gina G.

Ik ben de moeder van een autistische zoon en ik heb in de beginjaren te maken gehad en ondersteuning gekregen van uitstekende, professioneel opgeleide hulpverleners van o.m.het medisch kleuterdagverblijf te Maastricht, de Stichting Jan Baptist, van het RIAGG, van een kinderpsychiater aan het Academisch ziekenhuis te Maastricht en speciale vakleerkrachten die hem in staat stelden om binnen een beschermde omgeving een fatsoenlijke opleiding te volgen. Maar een opleiding voor autisten is beperkt en op een gegeven moment moest hij voor een HBO opleiding naar een openbare school en al die jaren heb ik hem gesteund en begeleid. Tot aan zijn eerste leerjaar aan de Hoge School Zuyd, waar hij af moest haken omdat de leerkrachten daar niet voorbereid waren om een autist op te leiden. Hij heeft toen op eigen kracht zijn diploma computerboekhouding gehaald bij een onafhankelijk instituut. Al die jaren heb ik hem hard en consequent moeten corrigeren om te voorkomen dat hij in zijn angsten en fixaties bevestigd werd, of dat hij met zijn gedachtegang bleef hangen in een lus, een loop, vergelijkbaar met de in de softwarewereld gebruikte term: cyclische redundantie.

Inmiddels meerderjarig geworden en bezig met solliciteren was het gewoon beter dat hij toch nog een paar uur in de week begeleiding zou krijgen van een professionele coach.

Bij Ben Coaching ging het meteen mis, maar die oplichterij kon nog direct gekeerd worden en daarbij bood Petra Smeets hulp aan om hem direct over te nemen en wierp zij zich op  als hulpverlener. Maar ook bij haar werd het al direct duidelijk dat ze alleen maar uit was op een overtrokken PGB. Ik probeerde het CIZ te waarschuwen, stuurde bewijsmateriaal op, doch er werd niet gereageerd en het CIZ bleef Petra Smeets hoge PGB’s toekennen. Nog geen jaar later stonden diverse kranten in Limburg vol met verhalen over het geknoei van Petra Smeets met PGB’s en het spoor van ontredderde slachtoffers die dank zij haar malversaties in financiële en geestelijke nood achterbleven. Geen piep of krak van het CIZ.

Toen werd ik overvallen met het gegeven dat ene Gina G. zich aan mijn zoon had opgedrongen en deze vrouw wist met een vervalste reportage voor 17 uren in de week hulpverlening een PGB in de wacht te slepen. Wederom probeerde ik het CIZ te waarschuwen en schreef ik Gina G. een paar brieven (http://wp.me/P1vNuQ-ed)                waarin ik haar ter verantwoording riep. Met als resultaat dat deze vrouw de relatie tussen mijn zoon en mij volledig verziekte. Ik stond immers tussen haar en € 6.000,- per maand PGB.

In beginsel stond mijn zoon achter de brieven die ik aan deze Gina schreef getuige zijn hierna volgende email:

Beste mams,

Ik heb je nog eens de reactie van Gina op mijn time-out verstuurd. Ik zie dat ze niet meer online is op Gmail.

De telefoon staat uit, ik zet het zo weer aan; ik wil deze dag rustig opbouwen zonder boze gevoelens. Het is heel duidelijk geformuleerd wat voor punten het zijn, we zullen wel reactie krijgen. Ik word er heel onrustig van.

 Bedankt, ik ga nou weer verder met de bezigheden.

 Groetjes,              “

    From: ——————-
> To: gina —————–; ——————-@riagg-maastricht.nl
> Subject: moeder is inderdaad boos
> Date: Mon, 22 Mar 2010 10:52:42 +0100

Dit stuk had ik nooit willen schrijven, dit nooit in de openbaarheid willen brengen. Maar inmiddels heb ik mijn zoon ruim een jaar niet meer gezien. Ben ik er achter moeten komen dat hij mij op haar aandringen heeft belogen, hij mij inmiddels stalkt met allerhande valse beschuldigingen en nu moet ik er mee naar buiten komen, zeker omdat de PGB’s politiek ter discussie staan

Tot de politiek zou ik willen zeggen:

  • De opzet van de PGB was fraudegevoelig en de controle op de uitvoering daarvan was onvoldoende.
  • Er moeten eisen komen voor mensen die zich als coaches prostitueren.
  • De hulpverlening moet adequater geregeld worden door mensen die hiertoe voldoende zijn opgeleid en de benodigde bevoegdheden kunnen overleggen.
  • De angst bij instellingen moet worden weggenomen om malafide hulpverleners aan te pakken of deze instellingen moeten zelf beter gecontroleerd worden.
  • De hulpverlening moet duidelijker en overzichtelijker in kaart gebracht worden met de daaraan verbonden eisen.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op HULPVERLENERS EN FIETSBELLEN!

  1. Tiny zegt:

    tjee meiske!
    ongelofelijk dit verhaal ,..en zo verrekte verdrietig dat jou zoon daarin is getrapt!
    Er word inderdaad flink valsgespeeld met de pgb’s!…
    Is goed dat je dit naarbuiten hebt gebracht Gabriele!
    Kan me voorstellen dat deze Gina heel goed wist hoe jou zoon te manipuleren,tegenwoordig kan iedere sul zich uitgeven als hulpverlener zo het schijnt!
    ik ben er zeker ook voor dat hulpverleners zeer adequaat opgeleid behoren te zijn alvorens uberhaupt het predikaar hulpverlener te verkrijgen!!
    Tjee zeg!!..jou zoon is toch een slimme kerel ,…gaan hem de ogen niet open ?..

Geef een reactie

