DANKBAARHEID ALS LEVENSHOUDING!

Deze week stuitte ik op een uitstekend blog: “Gratitude as a Business Strategy”. Dit artikel handelde weliswaar over blij en dankbaar zijn met je klanten, maar het bracht me ertoe om dankbaarheid in breder perspectief te plaatsen.

Bij mijn sessies hanteer ik ook de methode: ‘schrijf eens alle zaken op waar je dankbaar voor kunt zijn en bekijk dit lijstje met zekere regelmaat. Voeg toe als je weer iets fijns overkomt. Staar je niet blind op alles wat je niet hebt en laat kwaadheid over akelige gebeurtenissen uit het verleden los. En de ultieme overwinning voor jezelf is wanneer je mensen die jou gekwetst hebben kunt vergeven’.

Achter die paar zinnetjes die ik hierboven zo maar opschrijf gaat een heel proces schuil, want loslaten en zeker vergeven verwerk je niet zomaar.

Vooral in Nederland zijn wij geweldige klagers. Wanneer we ons in iemand teleurgesteld voelen of bepaalde afspraken worden niet nagekomen zijn we de eersten die dat – breed uitgemeten – kenbaar maken.

Het is heel natuurlijk dat iedereen het beste wil, ook om fair behandeld te worden. Toch nemen we zorgzaamheid, vriendelijkheid en respect waarmee we worden bejegend voor vanzelfsprekend aan. We besteden er nauwelijks aandacht aan. We denken er niet over na om dat positieve door te vertellen aan anderen als iets bijzonders, iets aangenaams dat je overkwam, je dag weer goed maakte. Of dat we tegenover anderen iemand prijzen voor verleende diensten of extra services. Zomaar spontaan zonder ernaar gevraagd te zijn, zonder afspraken om iemand aan te bevelen omdat we daar iets bij te winnen hebben.

Dennis Prager (een bekende, erudiete gastspreker aan diverse universiteiten) noemt dit bovengenoemde gedrag ‘the broken tile syndrome’ (gebroken tegel syndroom). Deze omschrijving betreft één gebroken tegel aan een verder perfecte muur. Waar wordt uw oog door getrokken? DIE ENE KAPOTTE TEGEL! Uw oog gaat voorbij aan de honderd-en-zo-veel perfecte tegels.

Test het maar eens voor uzelf uit: denk eens aan de dingen die u voor anderen deed en werd u daar voor bedankt? Hebt uzelf voldoende laten blijken dat u de hulp van anderen zo waardeerde?

Er is al een officiële kwalificatie voor: Gratitude Deficit Disorder  (GDD)  (Gebrek aan Dankbaarheid Probleem).

Want u (en alle overige Nederlanders) bent niet de enige die onmiddellijk valt over kleine onvolkomenheden, die zich blind staart op alles wat ie niet heeft, die in zijn/haar verleden blijft woelen over onrechtvaardige behandelingen……..

De laatste twee generaties hebben overvloedig geconsumeerd, we werden aangespoord om te streven naar perfectie in kleding, huisinrichting, nieuwste apparatuur en innovaties. Ons lichaam moest verbouwd worden tot het droombeeld van anderen, onze tanden mogen niet meer ivoorkleurig zijn, maar witter dan wit. ……….

Het bepaalde zelfs de wijze waarmee we onze omgeving bekijken; we veroordelen mensen die er niet perfect bijlopen of wonen. We worden steeds ontevredener en dat is nu wereldwijd waarneembaar.

  • Misschien kun je commercie de schuld geven, de overvloed aan overtollige producten die ons worden opgedrongen, de subtiele verschuiving van normen en waarden die middels idiote spotjes van het beeldscherm spatten………
  • Misschien worden we teveel opgejaagd door de eisen, die aan ons gesteld worden en waar we geen NEE tegen durven te zeggen om maar alsjeblieft niet negatief beoordeeld te worden…..
  • Misschien moeten we de wereld eens aan ons voorbij laten gaan en ons niet verplicht voelen om al die musicals, al die muziekuitvoeringen, al die theaterstukken en al die films te bezoeken…… Omdat iedereen er over praat en we onszelf zo sukkelig voelen wanneer we er ‘niet over mee kunnen praten’!
  • Misschien…………..

We zijn vergeten onze ‘zegeningen te tellen’, we hebben verleerd om te kijken naar de kleine dingen die mensen voor je over hebben en voor ons doen. We hebben verleerd om blij te zijn over zaken die we maar al te snel als vanzelfsprekend beschouwen.

Maar als we alsnog hier en nu er bij stil staan: hoe zou uw lijstje er uit zien? En hoe voelt u zich wanneer u naar uw lijstje kijkt?

 Most people return small favors, acknowledge medium ones and repay greater ones – with ingratitude.  (De meeste mensen belonen kleine gunsten, ze nemen middelgrote waar en betalen de grootste gunsten met ondankbaarheid)
–Benjamin Franklin       

Feeling gratitude and not expressing it is like wrapping a present and not giving it.  (Dankbaarheid voelen en dat niet uiten is hetzelfde als een cadeautje inpakken en het vervolgens niet te geven)
–William Arthur Ward

Feeling grateful or appreciative of someone or something in your life actually attracts more of the things that you appreciate and value into your life.   (Je dankbaar voelen of waardering hebben voor iets of iemand in je leven, trekt daadwerkelijk meer van die dingen aan die je waardeert of waardevol zijn in je leven)
–Christiane Northrup

If the only prayer you ever say in your entire life is “thank you,” it will be enough.  (Wanneer het enige gebed dat je ooit uitspreekt in je leven “Dank je wel” zou zijn, zou dat al voldoende zijn)
–Meister Eckhart

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op DANKBAARHEID ALS LEVENSHOUDING!

  1. Tiny Beckers zegt:

    Mijn lijst met mooie dingen die me overkomen nu is heel erg groot.
    Inderdaad is het zo dat waar dankbaarheid jegens jou getoond wordt, jezelf ook je dankbaarheid jegens die ander gaat tonen !
    Het is altijd een kwestie van geven en ontvangen ,
    Helaas leven mensen zo vaak enkel en alleen voor zichzelf ,dankbaarheid en respect tonen naar alles om je heen ,je dagelijkse dingen die je doet en ontmoet met een glimlach omhullen vervult mij met dankbaarheid en dat weer verwarmt mijn ziel.
    Oh ja ik kan heel erg boos zijn als ik bemerk dat mensen onrecht wordt aangedaan,en ik kan helemaal niet tegen geroddel en kwaadsprekerijen.
    Het is een feit dat ik me heel beroerd ga voelen als ik (zoals ieder mens weleens doet,iets zegd over iemand dat niet klopt),het is alsof mijn geweten direct een mindshift maakt van 180 graden!!…ik voel me dan diep beschaamd en maak het vrijwel onmiddelijk in orde met de persoon zelf !
    dit heb ik geleerd in de loop der jaren,door schade en schande wijsgeworden en daar ben ik trots op!
    Zonder overdrijven kan ik nu zeggen,ja!.ik heb genoeg ,ik ben een heel tevreden mens!
    Tiny

Geef een reactie

