KLANTEN OF VRIENDEN???

Onlangs belandde ik op een blog waarin adviezen stonden omtrent hoe je van je klanten goede vrienden kon maken, hoe plezierig het was om juist met zo veel mogelijk mensen vriendschappelijk om te gaan.

  • Op Facebook en Hyves is het een ‘must’ om vooral veel vrienden toe te voegen.
  • Op linkedin wordt geadviseerd vooral veel connecties aan te gaan, zodat het contact met potentiële klanten of met je netwerk persoonlijker wordt.
  • Op TWITTER verzamel je zoveel mogelijk mensen die je volgen of die jij volgt om aan te geven hoe populair je bent.
  • U wordt eindeloos verzocht sites, blogs of facebook fanpages te ‘LIKEN’. Niet dat het erom gaat of u die site of…. echt leuk vindt, maar u draagt bij tot een betere positie in de diverse zoekmachines en voor dit logistieke speeltje krijgt u soms nog een ‘beloning…..’
  • Op diverse seminars wordt een sfeertje gecreëerd van ‘ouwe jongens krentenbrood’ terwijl je weet en ervaart dat enige belangstelling voor jouw persoon een absolute illusie is, maar voor de organisatie en of trainer ben je niets meer dan een noodzakelijke zaalvulling om een quotum te realiseren van liefst meer dan 1000 mensen ter meerdere glorie van de trainer of spreker.
  • Op netwerkbijeenkomsten heerst dezelfde euforie van mensen die een rol spelen van geïnteresseerd zijn, terwijl hun ogen al afdwalen naar het volgende slachtoffer van hun wervingsdrift en u maar enkele minuten hebt om ook maar een flintertje indruk te maken.

Vriendschappen op maat, voor het juiste doel, maar uiteindelijk draait het om de knikkers en de populariteit van bepaalde personen. Het gaat om de illusie van belangrijk lijken, om je een vaste positie in het maatschappelijk gebeuren te verwerven en mee te liften op de reputatie van mensen, die het ogenschijnlijk ‘gemaakt hebben’.

Wees op uw hoede voor mensen die met iedereen bevriend zijn, veel mensen om zich heen verzamelen, grote vrijgevigheid aan de dag leggen, die hun klanten tot vrienden maken en een immense populariteit opbouwen. Die doorlopend vertellen dat ze er slechts voor U zijn en uitsluitend uw belang op het oog hebben. Want voor u het weet wordt u gebruikt,  gemanipuleerd en gerekruteerd voor eigen doeleinden. Heel subtiel, maar toch!

Hoezo ik dit denk te weten? Omdat ik twee uitstekende leermeesters had, n.l. mijn moeder en stiefvader, mijn leerschool was daardoor een bizarre jeugd in een setting van de oudste schijnwereld die je je maar kunt voorstellen.

Mijn stiefvader was diplomaat met een ‘vlekje’. Hij was namelijk homoseksueel in een tijd dat dit nog niet acceptabel was zodat hij moest trouwen en had vanwege zijn hoge positie een vrouw nodig, die een ‘waardig visitekaartje’ kon afgeven.

Mijn moeder was een vrouw, die je rustig narcistisch kon noemen met een hang naar luxe en aanzien. Bovendien had haar ego een groot publiek nodig, kon ze niet zonder applaus en was ze onverzadigbaar als het om complimenten en bewondering ging.

Het was een verstandshuwelijk en eigenlijk ook een goed huwelijk, omdat er geen verliefdheid, geen emotionele verwachting en dus ook geen teleurstellingen bij kwamen kijken. Ze hadden elkaar wederzijds nodig om hun persoonlijke verlangens en ambities te kunnen realiseren.

Voor de buitenwacht het perfecte huwelijk, het volmaakte stel met de meest gepolijste uitstraling die mensen zich maar wensen kunnen. Dit spel wordt vaker gespeeld dan u denkt, maar iedereen is op zoek naar ‘het ideale voorbeeld’ en valt als een blok voor de mensen die deze ideale schijn over het voetlicht kunnen brengen.

Mijn stiefvader was een workaholic en zijn spaarzame vrije tijd bracht hij – vreemd genoeg- met mij door. Hij was een goede vaderfiguur waar ik me veilig bij kon voelen, goede gesprekken mee had en samen vormden wij een front tegen het best bewaarde familiegeheim: mijn moeders woedeaanvallen. Zolang als ze naar buiten toe maar de perfecte vrouw was op diverse conventies en recepties. Populair met haar schildersclub, haar toneelclub, haar bridgeclub, haar liefdadige doelen, haar exposities, haar kinderboeken, die ze ook zelf illustreerde, enz… En mijn stiefvader haar netwerk en haar populariteit kon ‘verzilveren’. Maar ik leerde zodoende wel ‘spelenderwijs’ de spelregels van het scheppen van een volmaakt imago!

Toen ik ging studeren kwam ik met een geheel andere wereld in aanraking en daarmee kwam de afkeer van al dat ‘moeten omwille van het indruk maken’ naar buiten.

Mijn ‘losmakingproces uit deze schijnwereld’ was een ander leerproces en vervolgens gingen mijn studie en beroepskeuze een geheel andere kant uit. Ook de keuzes om mijn leven zelf in te richten kwamen langzaam en soms vrij moeizaam uit de verf. Kleinschaligheid werd belangrijk. Wanneer ik een presentatie geef, dan het liefst voor 30 tot 40 mensen, 60 tops! Bekendheid wil ik slechts door mijn werk of acties bereiken.

Door je werk serieus te nemen en op de voorgrond te plaatsen schep je als vanzelf een beroepsmatige afstand omdat beide partijen een duidelijke startpunt innemen, die van vraag en aanbod. Zodoende blijft het veelal bij prettige contacten, gebaseerd op wederzijds respect. Je kunt ook een goede sfeer creëren zonder mensen te willen imponeren en te overstelpen met schijnvriendelijkheid.

De laatste jaren echter lijkt het wel of de schijnwereld weer actueel wordt en zie je mensen weer in grote getale zich met enthousiasme op het scheppen van hun eigen ‘koninkrijkjes’ storten. Alles moet groter, mooier, bijzonderder, opvallender en kwantiteit komt boven kwaliteit. Het woord authenticiteit viert in elk gesprek de boventoon, maar juist daardoor zijn de daartoe geformuleerde regels en gemeenplaatsen  niet van de lucht.

Laten we hopen dat dit de laatste stuiptrekking van het vissentijdperk is en dat we uiteindelijk groeien naar gewoon mens-zijn zonder toeters en bellen, valse vleierij en elkaar opjutten. Gewoon gaan voor de essentie van een harmonieus bestaan waarbinnen voor iedereen ruimte is en mensen elkaar kunnen bezien als gelijkwaardige wezens.

 

 

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

