DIK OF OBESITAS?

Niemand kan er omheen: velen van ons worstelen met overgewicht terwijl een heleboel mensen zich op diverse niveaus met dit probleem bezig houden. Van praktische voedingsadviezen en complete, kostbare diëten tot aan de psychologische aanpak. Bij enkele Tv-programma’s wordt duidelijk gemaakt en getoond, dat lichamelijke inspanning – zoals een pittig fitnessprogramma- een belangrijk onderdeel vormt. Maar niet iedereen kan zich fitness (apparaten) veroorloven of is lichamelijk in staat om zo’n programma te volgen. Wat dan??

Een TV-programma als OBESE legt het accent op deze work-outs, maar daar gaat het om gemiddeld 90 kg gewichtsverlies in een jaar tijd. Toch kan ook eenvoudige lichamelijke inspanning al voldoende zijn, zoals een half uur tot een uur wandelen per dag, de gewone oefeningen zoals rekken en strekken, trappen lopen, touwtje springen etc……

Maar het ideaalbeeld is in de afgelopen decennia ook gigantisch veranderd. Sinds een wandelende surfplank onder de naam Twiggy op de catwalk verscheen ging het ‘ideaalbeeld’ met tientallen kilo’s omlaag. Mager was in en dit ging ten koste van de gezonde vrouwelijke vormen bij de diverse modellen. Uitstekende sleutelbeenderen, zichtbare ribben, holle buikholten en luciferhoutjes als armen en benen bepaalden het modebeeld en ideaal terwijl anorexia steeds meer oprukte.

Aan de andere kant nam het gewicht en omvang van de doorsnee burger meervoudig toe! Gezonde voedingspatronen gingen verloren dank zij MacDonalds en twijfelachtige kant-en-klaar maaltijden. Onze bouwgrond raakte uitgeput en er zit amper tot geen selenium meer in de grond. Dit betekent dat een doorsnee maaltijd niet meer dat voldane gevoel geeft en onze groente en fruit weliswaar mooi uitzien, maar niet meer de voedingswaarde hebben die de natuur oorspronkelijk beoogde. Ons vlees zit vol met hormonen en antibiotica en bovendien worden die mooi uitziende stukjes vlees in de supermarkt volgespoten met water om het gewicht op te voeren en kleurstof om het visueel aantrekkelijk te maken.

Iedere keer als ik voor een paar weken in het buitenland ben eet ik uitbundig van het buitenlandse eten en raak – vooral in Azië – soms wel tot 10 kg kwijt! Ruim een jaar geleden verbleef ik enkele weken in Amerika, in Tennessee en Kentucky om precies te zijn. Daar logeerde ik in een gezin, zodoende was ik ook betrokken bij het inkopen van voedsel en de bereiding ervan. In tegenstelling tot veel onzin – die er over Amerika verteld wordt – leerde en zag ik daar wat echt gezond voedsel was. Groente dat nog volop smaak had, steviger was dan de waterige hap hier en vlees dat niet kleiner werd tijdens het bakken. Zag daar trouwens veel minder dikke mensen. Maar daar liep de toevoer van het land naar de supermarkt over veel kortere lijnen. De farmers daar gebruiken slechts een deel van hun land voor het verbouwen van groenten zodat het andere deel voor minstens een jaar braak ligt en ‘tot rust komt’. Dieren lopen daadwerkelijk op het land rond en een mestprobleem kennen ze niet.

Eten is dus wel degelijk een belangrijke factor dat zich fysiek vertaalt naar ons uiterlijk. Om nog maar te zwijgen over het onvoldane gevoel omtrent ons leven en de situatie waarin we verkeren, de stress veroorzaakt door werk waar we niet altijd gelukkig mee zijn en de sociale druk van de omgeving. Maar ook daar wordt handig op ingespeeld door mensen die aan dikte en obesitas goed willen verdienen.

Inmiddels weten we dat alle diëten niet helpen en slechts goed zijn voor jojo-effecten. Dat we onze levenswijze drastisch moeten veranderen en er voor moeten kiezen ons hele eetpatroon voor de rest van ons leven om te gooien, het te verbeteren.

Als ‘bewuste’ mensen  kunnen we al voldoende inzichten verwerven en toch slagen we er niet in om bepaalde gedragingen te veranderen. Hoe komt dat inzicht onvoldoende is?

Omdat er ook nog eens onverwerkte emoties zitten opgeslagen in onze cellen. Candace Pert, Amerikaanse wetenschapper en schrijfster van ‘Molecules of Emotion‘ beschrijft wat er gebeurt bij sterke emoties. Als we die niet uiten, maar onderdrukken omdat we geconditioneerd worden om ons ‘netjes en beheerst’ te gedragen, vooral niet kinderachtig te zijn, zetten zich stoffen vast op celreceptoren. Dit noemt men celgeheugen. Zo’n celgeheugen kan jaren later leiden tot onder meer ongezond eetgedrag en andere klachten, tot aan kanker toe. Alleen bewust zijn van de gebeurtenis, die de oorzaak vormt is niet voldoende. Het is belangrijk om effectief de stoffen uit je celreceptoren ‘op te ruimen’. Dat is mogelijk door alsnog de ingehouden emoties van toen te uiten, te benoemen, er een naam aan te geven; de gebeurtenis van toen een plaats te geven, te begrijpen en terug te brengen tot aanvaardbare proporties. Je eigen aandeel erin te zien en je voor te nemen dit nooit meer te laten gebeuren. Daarna verdwijnen deze stoffen uit de cellen, verdwijnt het uit het cel-geheugen en is het eetgedrag niet meer nodig om die emoties te vermijden of onderdrukken.
Indien je je afvraagt welke gebeurtenis de oorzaak vormt van bv je ongecontroleerde eetgedrag, kun je erop vertrouwen dat je lichaamsbewustzijn dat weet en daar maak je contact mee. Bruce Lipton, eveneens wetenschapper, schrijft in ‘De biologie van de overtuiging’ dat ons verstand, ons denkend brein, 40 bits per seconde kan verwerken. Ons lichaamsbewustzijn, of ‘buikbrein’ verwerkt 20 miljoen bits per seconde! Met dat lichaamsbewustzijn kun je contact maken en krijg je alle antwoorden en daar vindt ook de verandering plaats.

Iedereen gaat anders om met die emotionele ballast. Sommigen eten of drinken onbewust om ongewenste emoties niet te voelen. Anderen eten om een leegte te vullen, een gemis te compenseren of letterlijk een schild te creëren dat ze tegen de boze buitenwereld moet beschermen.  De drang om te blijven eten neemt op een gegeven moment het verstandig handelen over. Het enige dat dan wel kan helpen is om te ontdekken welke onverwerkte emoties ten grondslag liggen aan  het ongecontroleerde eetgedrag. Als je die oorzaak, de onverwerkte emoties, kunt loslaten, dan verdwijnt de behoefte aan ‘compenseren’. Zoals onkruid niet meer terug groeit wanneer je de wortel verwijderd hebt.

Maar begin ook met je te verdiepen in gezonde voeding en zoek naar de plaatsen waar je gezond voedsel kunt kopen in b.v. Turkse of Marokkaanse winkels of ga het gewoon zelf voor een deel verbouwen. Desnoods op je balkon! Zie voor uitstekende adviezen in deze MAKKELIJKE MOESTUIN, http://www.makkelijkemoestuin.nl/ .

Iedere dag vlees eten is ook niet nodig. Geef liever wat extra geld uit voor 2 x in de week goed vlees bij een slagerij, die koosjer of halal vlees verkoopt. En 1 x in de week minstens een stukje vis van de visboer!!

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk, Meer wetenschappelijk! en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op DIK OF OBESITAS?

  1. tiny Beckers zegt:

    He he!..super Gabriele!..zo’n berichtgeving past helemaal in mijn straatje!..
    Het is alleen zo jammer dat mensen met Obesitas nog steeds geloven dat hun gewichtige probleem enkel te wijten is aan te vet te suikerrijk eten,.dit verkeerd gebruik van (slechte)vetten en slechte koolhydraten speelt een rol dat is zeker,maar de invloed van Stress En mede daardoor het emotie eten plus de hormoondisballans die hierdoor ontstaat is een niet mis te verstane factor!..bedankt voor jou meedenken
    Tiny

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s