RECLAME!

Reclame is kortweg gezegd: een middel om aandacht te trekken, teneinde ons iets aan te smeren. Hoe meer overbodig het te slijten product is, des te uitbundiger de reclame.

Er is inmiddels een hele wetenschap aan gewijd om mensen te beïnvloeden, te manipuleren. Wat trekt mensen aan, hoe kun je ervoor zorgen dat iets opvalt, hoe geeft je mensen het gevoel dat ze het nodig hebben, wat voor trucs kun je toepassen om bij iemand de indruk te wekken dat hij blij mag zijn om de hand op het ‘laatste stuk’ te leggen ……? Hoe manipuleer je mensen tijdens zogenaamde uitverkoopjes, beursaanbiedingen etc.?

Ons hele leven is zo langzamerhand doortrokken van de gevolgen van reclame. De reclamesector heeft een aantal andere gevolgen teweeg gebracht: producten kunnen niet zo maar worden aangeboden. Nee, daar komt een psychologisch overdachte verpakkingsstrategie bij kijken, marktonderzoek, het in kaart brengen van doelgroepen, verkoop analisten, reclamebureaus tot aan televisieprogramma’s.

Reclame verandert de wijze waarop wij naar elkaar kijken en/of waarderen. Verouderen mag niet, rimpels zijn taboe. Bepaalde kleding is not done. Zweten is uit den boze.Tanden moeten witter dan wit. We worden er genadeloos op afgerekend. Je stinkt de lift uit van deodorants en eau de toilettes……

Kinderen zijn interessante consumenten, worden aangezet om hun ouders te bedreigen of voor het blok te zetten en worden overtrokken intelligent neergezet. Schoonmoeders stelen je koffiemelk, de kat maakt thuis de dienst uit, vriendschappen hangen af van een beertender of tapje……. En zo vindt er ongemerkt een verschuiving plaats van normen en waarden.

Reclame laat ook zien hoe veranderlijk de mens is of hoe snel omstandigheden veranderen kunnen. Als voorbeeld enkele reclames uit de vijftig en zestiger jaren:

Vrouwen waren er voor het huishouden; vrouwen werden dol gelukkig van alleen  huishoudelijke producten. Vrouwen kregen sexappeal van hard werken en dat hield je slank, niks diëet!

Vrouwen waren dom!Zelfs een dopje opendraaien kon een hele klus zijn, maar zie daar : dit dopje kan zelfs een vrouw aan!

Maar vrouwen waren eveneens onderdanig en moesten op alle mogelijke manieren hun echtgenoten behagen.

Of anders:

mocht je je vrouw slaan voor het kopen van het verkeerde koffiemerk.

We kunnen het ons nauwelijks nog voorstellen.

Maar voor kinderen werd cocaïne gewoon aanbevolen.   Coca Cola bevatte in die tijd ook gewoon cocaïne.

Plezierig heette in die tijd gewoon GAY! Een plezierige vakantie, een plezierige tijd .

Maar het grootste verschil met de tijden van weleer is de veranderde visie ten aanzien van sigaretten reclame’s.

Wist u overigens dat de hele antirook beweging voortkomt uit de 7e Advents kerk.Dat die kerk vervolgens een arts $25.000.- betaald heeft om te vertellen dat je van roken longkanker krijgt.

Zonder enig onderzoek hiernaar gedaan te hebben deed hij dat inderdaad voor het aangeboden geld.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s