ZWARTE – OF ZEURPIET!

geen gezever over'tpaardOm verder gezever over het paard van Sinterklaas te voorkomen zouden we dit jaar kunnen beslissen voor een  tussenweg, een compromis tussen onverdraagzaamheid en traditie, verdere geschiedvervalsing en ter voorkoming van een ongenuanceerd oordeel door de VN.

SINTERKLAAS HOUDT ZIJN INTOCHT OP EEN ZEBRA!

Eigenlijk is het hele gedoe om je kapot te lachen, ware het niet dat een paar mensen maar niet kunnen stoppen met hun mening aan ons op te dringen en jáááren blijven door zeuren over iets dat de massa niet interesseert. En het doordrammen en bedreigen van anders denkenden begint vervelende proporties aan te nemen.

Meer dan een jaar geleden schreef ik in een blog over Germaanse mythologie betreffende de achtergrond van het Sinterklaasfeest. Een weergave van de god Wodan, die sintop zijn witte paard Sleypnir over de daken van de Germanen trok om huwbare dochters aan te wijzen middels een roede en –voor een huwelijk-  te jonge meisjes met snoeperij. De zoon van Wodan loerde door de rookgaten van de hutten, waardoor zijn gezicht zwartberoet werd. In de Scandinavische landen trok de Noorse god Odin voor ditzelfde doel erop uit in zijn arrenslee met een aantal rendieren ervoor en werd daarmee de voorloper van Santa Claus. De Christelijke Kerk heeft dit onuitroeibaar stuk folklore gekerstend en Wodan vervangen door een Bisschop uit Myrna en door de tijd heen heeft deze traditie verschillende wijzigingen en aanpassingen ondergaan. De commercie heeft daar de ‘nodige tradities’ aan toegevoegd…………

Maar om nu de VN op stang te jagen met ‘herinneringen aan de slavernij’…….??

Zo kunnen we wel doorgaan: In Rome protesteren tegen het feit dat onze voorouders als slaven hebben geleden onder de veroveringen van het Romeinse Rijk, degelijk onderbouwd met de nodige ‘documentatie’ bestaande uit de vele strips van Asterix en Obelisk.

paardZien we een afbraak van vrije meningsuiting, van oude tradities, elkaars afwijkende mening respecteren tegemoet? Terwijl primitieve doodsbedreigingen van gefrustreerde egootjes twitter vervuilen. Het geestelijk faillissement van onze samenleving?

Via email ontving ik dit mooie Sinterklaasgedicht:

Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet…
Een zwarte, nee dat kan echt niet
Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert
Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek
Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!
Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren
Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije
Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon
Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan….
Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland…
Groetjes van de sint

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op ZWARTE – OF ZEURPIET!

  1. Christien zegt:

    Zou eigenlijk bij Prem en andere foutief geinformeerde medestanders in het postvak terecht moeten komen.
    Mooi onderwerp voor een zinvol educatief tv programma waar het in den lande nog al eens aan ontbreekt.
    A propos: nog niet zo lang geleden….en als ik het goed heb ook in de tijd van de slavernij, waren burgers hier te lande lijfeigenen van hun landheren en de adel. Is dat iets anders als slavernij????

Geef een reactie

